Дудко Г.М-вчитель Луцької ЗОШ №13

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [50]
Статті [0]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 40
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Природознавство-5-клас-"Властивості повітря"

Тема. Властивості повітря

Мета

- навчальна: дати характеристику властивостей повітря, сформувати

уявлення про причини переміщення повітря над земною поверхнею,

значення повітря для певних процесів, ознайомити з використанням

властивостей повітря на користь людям;

- розвивальна: сприяти накопиченню фактів про властивості речовини,

формувати вміння робити висновки, міркувати за аналогією; 

- виховна: виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності, бережне ставлення до зелених насаджень.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, карти, підручник, зошити, кульки повітряні, відеома-теріали з Інтернет-ресурсів.

Очікувані результати: учні ознайомляться з фізичними властивостями повітря, з процесом його нагрівання та переміщення.

                                             Хід уроку

I. Організаційний етап.

Перевірка присутніх, підготовка до уроку.

II. Етап перевірки домашнього завдання

Бюро погоди.

Черговий учень - синоптик. Він розповідає по схемі:

  1. Дата.
  2. Пора року.
  3. Стан неба.
  4. Опади.
  5. Вітер, температура.

Давайте підсумуємо: так від чого залежать зміни в природі?

( Всі зміни в природі залежать від висоти Сонця на небосхилі.)

Молодці, продовжуйте вести спостереження, уважно придивляйтеся до змін, які відбуваються в природі.

Бліцопитування

1. Що таке повітря?

2. Що таке атмосфера?

3. Яке значення в природі має кисень?

4. Звідки в повітря потрапляє кисень?

5. Як довести, що повітря оточує нас?

6. Чому без повітря неможливе життя на Землі?

7. Які гази утворюють суміш повітря?

8. Як можна покращити склад повітря?

Тести

1-варіант

1.Атмосфера- це

а) верхня та найменш щільна оболонка Землі;  б) водяна оболонка Землі;

в) повітряна оболонка Землі;

2. У газовому складі повітря більш за все:

а) азоту;  б) кисню;  в) вуглекислого газу.

3. Яке значення має вуглекислий газ для життя на Землі:

а) для дихання;  б) утворення органічних речовин;  в) затримує тепло.

4. У складі повітря кисню % :

а) 78;  б) 21;  в) не має.

5. Назвіть оболонку, що покриває ядро Землі:

а) земна кора; б) мантія; в) атмосфера.

6. Укажіть назву уявної лінії, яка ділить земну кулю на дві півкулі- це:

а) полюс; б) меридіан; в) екватор.

2-варіант

1. У складі атмосфери азоту %:

а) 78; б) 21; в) не має.

2. Повітря-це:

а) чиста речовина;  б) суміш газів; в) неоднорідна суміш.

3. Яке значення має кисень:

а) необхідний для процесу фотосинтезу; б) для дихання; в) не має значення.

4. Інші гази складають 1% - це:

а) інертні гази, вуглекислий газ, водяна пара;

б) кисень; в) азот.

5. Повітряна оболонка Землі це:

а) літосфера; б) гідросфера;  в) атмосфера.

6. Укажіть, що є наслідком обертання Землі навколо своєї осі:

а) зміна пір року; б) сонячне затемнення; в) зміна дня і ночі.

Використовуємо самоперевірку.

Ключ :

1-варіант

1-в;  2-а;  3-б,в;  4-б; 5-Б; 6-в.

2-варіант

1-а;  2-б;  3-б;  4-а; 5-в; 6-в.

Прийом «Ти — мені, я — тобі»

Проводиться у групах, без оцінювання. Головне завдання прийому на уроці — з'ясувати, які моменти викликали утруднення або незрозумілі окремим учням. Фіксує проблеми найсильніший учень у групі, потім їх обговорюють за участі учителя фронтально.

III. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

   Ми з вами живемо на дні повітряного океану. Скрізь нас кочує прозоре покривало з повітря. Це покривало захищає всі живі істоти від небезпечного сонячного та космічного випромінювання. Щодень тонни космічних часток (метеорів) згоряють, не долітаючи до поверхні Землі. Без цієї повітряної оболонки наша планета була б неживою - сонячні промені зігрівали б освітлений бік Землі, а неосвітлений був би надзвичайно холодним.

   Прийом «Проблемне питання»

   Після повернення астронавтів з Місяця було змонтовано фільм про їхнє перебування на супутнику Землі. Монтажер заради яскравості фільму вмонтував кадр, де прапор США майорить на Місяці. У подальшому це дало привід скептикам вважати, що американці не були на поверхні Місяця. Якої помилки припустився монтажер?

IV. Актуалізація опорних знань

Прийом «Інтелектуальна розминка»

Чому рослини є помічниками людини в очищенні повітря? 

Чи змінюється склад повітря під впливом діяльності людини? 

Завдяки чому залишається відносно сталим уміст кисню в атмосфері?

Прийом «Асоціації»

Завдання. Напишіть усі поняття, з чим  асоціюється у вас слово «повітря».

V. Вивчення нового матеріалу

                    План

  1. Властивості повітря
  2. Нагрівання й переміщення повітря

  Яку властивість повітря ви знаєте? (Повітря є прозорим і безбарвним. Товстий шар повітря має блакитний колір).

Дослідимо властивості повітря. Властивості записують у зошит.

Дослід 1. Візьмемо порожнюю пластмасову пляшку з-під води, закриємо її щільно пробкою і натиснемо на неї з боків. Помітно стиснути пляшку не вдається. Це тому, що вона не порожня, як здавалося, а заповнена повітрям. 

Дослід 2. На запалену свічку спрямуємо отвір відкритої порожньої пластмасової пляшки й натиснемо на неї з боків. Побачимо, як полум’я заколивалося, хоча до свічки ми не торкалися. На нього подіяло повітря, витиснене з пляшки. Висновок. Повітря заповнює увесь простір.

Дослід 3. Візьмемо  кульку. Покладемо у воду. Вона плаває і не тоне. Речі, наповнені повітрям, не тонуть. Пригадайте свій відпочинок улітку, коли ви одягаєте круги, лягаєте на надувні матраци і плаваєте, не боячись, що можете потонути.Висновок. Повітря легке. 

Дослід 4. Повітря тисне на предмети з певною силою. Цей тиск називається атмосферним тиском. Беремо надуту повітряну кульку, надавлюємо на неї — з'являється ямка, відпускаємо — вона зникає. Висновок. Повітря пружне, повітря може тиснути.

  Отже, повітря безбарвне, прозоре, легке, пружне. Воно заповнює увесь простір і погано проводить тепло.

  Повітря (кисень повітря) підтримує горіння. Один зі способів гасіння пожеж — використання цупкої тканини, яка перепиняє доступ повітря до вогню.

2. Нагрівання і рух повітря

  Крізь прозоре повітря сонячні промені проходять і майже не нагрівають його. Прозоре повітря нагрівається від земної поверхні. Повітря, нагріваючись, розширюється. Воно стає менш щільним, а тому легшим. Тепле повітря піднімається вгору – відбувається висхідний рух. Підручник мал. 108 ст. 145.

  Холодне повітря важче, воно опускається – відбувається низхідий рух. Ділянки земної поверхні також нагріваються нерівномірно. Протягом дня суходіл нагрівається швидше й сильніше, ніж вода. Тому й повітря над ним нагрівається швидше. Тепле повітря піднімається вгору. На його місце переміщується холодне повітря з води. Так народжується вітер – горизонтальний рух повітря.

  Значення повітря. Киснем, що міститься у повітрі, дихають всі організми на Землі.

  Атмосфера захищає Землю від надмірного нагрівання сонячними променями вдень і сильного охолодження вночі.

Фізкультхвилинка

VI. Первинна перевірка засвоєння та закріплення знань

Гра «Так чи ні»

Учням пропонується вибрати вірні твердження хлопанням.

1. Повітряна оболонка Землі називається гідросфера.

2. Повітря прозоре, не має запаху та смаку.

3. До складу повітря входить кисень, кількість якого становить близько 30%.

4. Повітря добре проводить тепло.

5. Тепле повітря завжди піднімається вгору, тому що при нагріванні стає легшим.

6. До складу повітря обов’язково входить вуглекислий газ.

7. Повітря завжди чисте, у ньому відсутні домішки інших речовин.

8. Повітря – це природна, однорідна суміш газів.

9. Повітря безбарвне, пружне.

10. Повітря не заповнює всі порожнини.

11. Нагріваючись повітря розширюється.

 Прийом «Павучок»

Завдання. Відобразіть основні властивості повітря.

http://fiz-cultura.ucoz.ua/_nw/7/s53469830.jpg

Вправа “Поміркуй”

-  Чому птахи настовбурчують пір'я під час морозів?

-  Коли краще зберігається тепло в кімнаті: якщо вікно засклене товстим склом чи коли воно з подвійними рамами?

-  Чому в морозну погоду люди надівають речі зі штучного або натурального хутра?

-   Герой оповідання «Вождь червоношкірих» письменника О'Генрі

запитував: «Чому буває вітер? Тому що дерева гойдаються». Чи правильна його відгадка?

VII. Підсумок уроку. Рефлексія

Пригадаємо  проблемне питання . Хто дасть відповідь.

Прийом «Роблю висновок»

На сьогоднішньому уроці ми дізналися, що.....

Прийом «Скарбничка знань» ст.146

Одній людині на добу потрібно близько 11000 л (залізнична цистерна) повітря. Без їжі вона може витримати 5 тижнів, без води – 5 днів, а без повітря – менше 5 хвилин. 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати параграфи підручника: § 34-35

2. Підготувати повідомлення «Чому оленяче хутро найтепліше»

Категорія: Мої статті | Додав: Galina (14.03.2015)
Переглядів: 4296 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Луцька ЗОШ №13
  • Управління освіти
  • Луцька міська рада
  • Волинська обласна рада
  • Міністерство освіти і науки
  • Вікіпедія

  • Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz