Цикл уроків з природознавства в 5 класі
«Планета Земля як середовище життя організмів»
Сучасне суспільство – це суспільство глобальних змін, постійної творчої еволюції. Темп розвитку сучасного суспільства залежить від творчого зусилля особи, від тих можливостей і здібностей, якими вона володіє. Таким чином, глобалізація стимулює активність особи, указує на необхідність підготовки її до майбутнього, ставить нові цілі і задачі перед системою освіти.
У Доктрині національної освіти, що визначає стратегію й основні напрямки розвитку освіти України в XXІ столітті, зазначено: «Система освіти має забезпечувати підтримку обдарованих дітей і молоді, розвиток у них творчих здібностей, формування навичок самоосвіти і самореалізації особистості».
Робота з обдарованими дітьми вимагає не тільки належної змістовної наповненості занять, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової, розвиваючої, творчої діяльності, а ще й накладає на систему роботи певні додаткові вимоги. Робота з обдарованими дітьми вимагає специфічних підходів, методів, форм. Зміст роботи з обдарованими учнями містить низку завдань, а саме: сприяння розвитку кожної особистості; виявлення обдарування дітей і максимальне сприяння їхньому розвитку.
У всіх обдарованих дітей виразно виражена пошукова потреба. Вони відчувають яскраві, насичені емоції при занятті певною роботою. Ще їх відрізняє надзвичайна цілеспрямованість, здібність до тривалої концентрації уваги, вміння управляти своєю діяльність у певній області.
Серед методів навчання обдарованих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєння знань, умінь і навичок. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер.
Тому для України, яка прагне до статусу розвиненої, правової і демократичної держави, створення системи розвитку обдарованої особистості є необхідною умовою досягнення успіху на цьому шляху. Нині і сама доля України залежить від того, наскільки ефективно будуть реалізовані інтелектуальні, творчі можливості її народу, кожного громадянина.
Урок №1
Тема: Організм і його властивості
Мета: узагальнити та систематизувати знання про основні ознаки живих організмів, їхні відмінності від неживих тіл природи; дати уявлення про ріст та розвиток живих організмів; розвивати вміння та навички спостерігати за об’єктами живої природи, порівнювати їх, узагальнювати матеріал, вибирати головне, робити висновки; виховувати естетичне сприйняття природи, відповідальність за збереження життя на Землі.
Тип уроку: вивчення й первинне закріплення нових знань.
Очікувані результати: учні дізнаються про властивості живих організмів, зможуть пояснювати відмінності між організмами і тілами живої природи.
Обладнання: підручник, таблиці, фото організмів, зошити, відеоматеріали.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Прийом «Інтелектуальна розминка»
- Пригадайте, які тіла відносяться до живої природи, а які – до неживої природи.
- Наведіть приклади подій, які стосуються живої та неживої природи.
- Як би ви пояснили відмінності між живою та неживою природою?
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Дерево рішень»
Згадайте інформацію, яку ви отримали з попередніх занять у початковій школі і на дошці запишіть головні ознаки і характеристики живих організмів.
ІV. Вивчення нового матеріалу
- Розповідь учителя з елементами бесіди.
Поняття про організми та їх властивості (ріст і розвиток, розмноження, живлення, дихання, подразливість), перегляд відеопрезентації.
Організми – тіла живої природи, які живляться, дихають, ростуть, розмножуються, рухаються, відповідають на дію зовнішнього середовища.
Фізкультхвилинка.
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з підручником §33
Виписати в зошит по одному прикладу властивостей організму: живлення, дихання, росту, розмноження, руху, подразливості.
2.Прийом «Деформований текст» (робота в групах)
За заданою темою складіть три речення, у яких навмисно допущено помилки (5-7 шт.) Потім обміняйтеся завданнями і знайдіть помилки. Виконане завдання поверніть авторам, вони оцінять роботу.
Перша група – живлення, дихання
Друга група – ріст і розвиток
Третя група – розмноження і розвиток
- Творче завдання (для 2 учнів) . Запишіть у зошит відповідь на запитання: Чи можна бурульку, що «виростає» під дахом, віднести до організмів? Поясніть свою думку.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Прийом «П’ять речень»
За допомогою 5 речень сформулюйте висновки уроку
VІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал підручника: §33, провести спостереження за домашньою твариною для виявлення в неї властивостей організмів. Дані спостереження записати в зошит. Для 1 учня випереджальне завдання: «Одноклітинні та багатоклітинні організми»
|