Дудко Г.М-вчитель Луцької ЗОШ №13

Меню сайту
Категорії розділу
Мої статті [50]
Статті [0]
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 40
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Головна » Статті » Мої статті

Основи здоров'я-6-клас-Здоровий спосіб життя

     Розділи проекту

І. Вступ

  1. Актуальність, необхідність, значущість обраного напряму.
  2. Мета і завдання проекту.
  3. Визначення етапів реалізації проекту.

ІІ. Основна частина

  1. Механізм реалізації проекту.
  2. Обов’язки та відповідальність учасників проекту.
  3. Очікувані результати.

ІІІ. Заключна частина

  1. Оцінка проекту.
  2.  Самооцінка проекту.               

       I. Вступ

     Актуальність проекту полягає в тому, що однією з основних складових систем підготовки учнівської молоді є формування здорового способу життя. Здоров’я молодого покоління – один з   найголовніших пріоритетів системи освіти. Здоров’я дітей – найбільша турбота і  мрія батьків. Чому ж ми, на жаль, не можемо похвалитися здоров’ям нації?

Необхідність проекту полягає в тому щоб діти дізналися, що рівень здоров’я кожної людини залежить від рівня її загальної культури; хворобливість підлітків зростає і починається саме з таких неформальних порушень здорового способу життя, ця проблема турбує не тільки дорослих, але й самих дітей.

Класифікація проекту:

  1. За напрямами діяльності – це дослідницький проект.
  2. За кількістю учасників – груповий.
  3. За тривалістю – середньотривалий.
  4. За формою проведення – позакласний захід.

Значущість обраного напряму полягає в тому, що запропонований проект дає змогу  врахувати творчі здібності учнів і особисту мотивацію, відповідально підійти до розв’язання поставленої проблеми й дотримуватися здорового способу життя.

Тема проекту: «Я обираю здоровий спосіб життя»  (проект з основ здоров’я  для учнів 6 - А класу).

Мета проекту: довести приорітетність здоров'я серед інших людських цінностей, формувати здоров’язбережувальну компетентність і відповідні навички щодо ведення здорового способу життя, розвивати вміння самостійно здобувати знання і вчитися використовувати їх, виховувати почуття відповідальності за збереження свого здоров'я і тих, хто поряд.

               Творчо-пошукові  завдання для реалізації проекту

1. Підготувати презентацію на тему “ Здоровий спосіб життя у традиціях українського народу ”, в якій висвітлити такі питання:

 Що таке традиція?

 Що таке обряд?

 Що таке оберіг?

2. Підготувати презентацію на тему “ Рух - це життя ” , в якій висвітлити такі питання:

Чому активний відпочинок знижує ризик захворюваності?

Хто із сонцем, вітром і водою дружить, той від недуг не тужить.

Розмістити фотографії активного відпочинку.

3. Підготувати презентацію на тему “ Харчуйся правильно ” , в якій висвітлити такі питання:

Варто їсти, щоб жити, а не жити, щоб їсти. (Сократ)

Що таке здорове харчування?

Вимоги до харчування?

Меню харчування учня 6 класу.

4. Намалювати малюнки  «Шкідливі звички», в яких показати :

Як впливає паління на здоров’я людини?

Як впливають наркотики?

Як впливає алкоголь на здоров’я?

Визначення етапів реалізації проекту:

  1. Визначення теми і мети проекту.
  2. Планування.                                         
  3. Збір інформації, робота з підручником, практична робота.
  4. Виконання проекту (розробка малюнку, розв’язування поставленої задачі).
  5. Аналіз результатів, формулювання висновків.
  6. Захист проекту (презентація результатів проекту, оцінка результатів).

      ІІ. Основна частина

      Для реалізації проекту учні 6 класу об’єдналися в чотири групи:

 «Народознавці», «Спортсмени», «Дієтологи», «Психологи».

     Розподіл обов’язків між членами групи:

  1. Керує роботою групи
  2. Працює з літературою
  3. Шукає інформацію в Інтернеті
  4. Підбирає цікавий матеріал
  5. Збирає малюнки до проекту
  6. Узагальнює матеріали пошуку
  7. Комп’ютерний дизайн

     Календарний  план дій  групам для  реалізації  проекту

  • Дата
  • Виконана робота
  • 04.11.
  • Перегляд вчительської презентації, отримання завдання
  • 05.11
  • Об’єднання в групи, вибір керівника
  • 07.11
  • Розподіл завдань членами групи
  • 10.11
  • Пошук інформації в інтернеті                             
  • 12.11
  • Ознайомлення з матеріалом підручника
  • 14.11
  • Опрацювання літератури.
  • 17.11
  • Консультація з вчителем.
  • 19.11
  • Початок створення презентації або публікації
  • 20.11
  • Створення презентації або публікації
  • 21.11
  • Показ робіт вчителю. Підготовка виступів. Закінчення презентації або публікації
  • 24.11
  • Завершальний перегляд презентації або публікації вчителем. Прослуховування виступів
  • 25.11
  • Психологічна підготовка
  • 26.11
  • Презентація роботи груп на уроці

                  Очікувані результати

        Критерії оцінювання презентації

  • Питання розкрите (відповідає темі)
  • Виконано всі поставлені завдання
  • Показана структура дослідження
  • Ідеї подано у логічній послідовності
  • Робота містить сучасні та достовірні дані
  • Вказані посилання на використані ресурси, вони відповідно оформлені
  • Розкритий внесок кожного учасника                                   
  • Дотримано мовного стилю презентації
  • Включено лише необхідну інформацію
  • Немає орфографічних та граматичних помилок
  • Під час презентації комп’ютерна версія доповнювалась і розширювалась
  • Вміння зацікавити аудиторію своїм проектом

       ІІІ. Заключна частина

Учнівська презентація виконана за всіма вимогами з дотриманням критеріїв оцінювання. Захист пройшов успішно, досягнута мета проекту. Оцінки – «12» балів кожному учаснику проекту.

Після закінчення проекту учасники проекту знатимуть: про переваги здорового способу життя й негативний вплив на людський організм таких шкідливих звичок, як уживання наркотиків, алкоголю, тютюну; причини вживання окремими людьми цих речовин та їх наслідки; як запобігати шкідливим звичкам.

 Учасники проекту вмітимуть: оцінювати різноманітні джерела інформації про проблему та критично ставитись до власних дій і вчинків; долати упередження та шкідливі звички; проводити заходи та акції для популяризації здорового способу життя.

Навчальні цілі проекту узгоджуються з державними освітніми стандартами та освітніми програмами з предмета.

Складові Портфоліо навчального проекту являють собою добре розроблені моделі для реалізації проекту.

Передбачено чіткий зв'язок між навчальними цілями проекту та критеріями оцінювання знань і вмінь учнів, одержаних під час його реалізації.

Робота над проектом сприяла вдосконалення навичок роботи з комп’ютером; вихованню уважності, відповідальності, активності, колективізму.                                  

       Представлення результатів роботи груп

       Перебіг заходу

Слово вчителя.  „Здоров'я - це нічого, але все без здоров'я - ніщо". Такий афоризм дійшов до нас ще з давніх часів, і він не потребує коментарів.

Здорова людина - це така людина, яка життєрадісно й охоче виконує обов'язки, покладені на неї життям, і повністю реалізує свої фізичні й розумові здібності.У всі часи люди особливу увагу звертали на своє здоров’я, піклувалися про нього, винаходили все нові й нові ліки від хвороб і способи зміцнити свій організм та залишатися бадьорими на довгі роки.

Останнім часом спостерігається стрімке зниження чисельності населення України. Так у1993 році населення нашої держави складало  52млн.чол.

                Населення України,млн.людей                                            

 У чому ж полягає причина постійного зниження кількості населення України?

   Учні міркують над поставленим проблемним питанням, пропонують можливі причини такого стану речей. Однак треба звернути увагу на те, що не всі причини названі. Пропоную розглянути і пояснити діаграму «Чинники здоров’я» .

     Наше здоров'я залежить від таких основних чинників:                                  

• Спадковості - на 20 %,

• Рівня медицини - на 10 %,

• Екології - на 20 %,

• Способу життя - на 50 %.

Спосіб життя - це той чинник здоров'я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров'я залежить від тебе, тому своє здоров'я можна поліпшувати або псувати. А що ж таке «здоровий спосіб життя»? Спосіб життя - це той чинник здоров'я, який майже цілком залежить від нашої поведінки. Так що половина здоров'я залежить від тебе, тому своє здоров'я можна поліпшувати або псувати.

Основними складовими здорового способу життя є:

• Фізкультура.

• Здорове харчування.

• Правильний режим навчання та відпочинку.

• Загартовування.

А такі чинники як вживання алкоголю, тютюнопаління, уживання наркотиків псують наше здоров'я, а також можуть призвести до летальних випадків.

Учні 6 класу об’єдналися у 4 групи: «Народознавці», «Спортсмени», «Дієтологи», «Психологи». Кожна група займалась дослідженням свого питання. Зараз послухаємо  виступ групи «Народознавців». Захист проектної діяльності. (Демонстрація слайдів).

Учениця. Мета нашого проекту: поглибити знання про традиційні свята, звичаї, обряди, народні ігри та забави українців які сприяють                                     

зміцненню, фізичного, духовного, психологічного та соціального здоров’я .

Звичаї   народу -    це ті прикмети по яких розпізнається народ не тільки в сучасному, а і в його історичному минулому.

Вишитий рушник в Україні займає особливе місце. Рушники — це символ

України, відбиття культурної пам'яті народу, в їх узорах збереглися

прадавні магічні знаки, образи «дерева життя», символіка червоного

кольору. З літописів відомо, що під час весняних заклинальних обрядів

дерева обвішувались «убрусами». Вишиті на них орнаментальні символи

відповідали заклинальній символіці родючості. Рушник у давнину

відігравав важливу роль, на ньому вишивалися священні язичницькі

зображення. Це були «язичницькі іконостаси», сповнені глибокої архаїки.

Все життя українця пов'язане з рушниками.

       Хліб-сіль на вишитому рушнику - то висока ознака гостинності народу. Рушник на стіні - нeвід'ємний символ Хатнього інтер'єру; в Україні не було жодної оселі, яку б вони не прикрашали. Гарно оздоблений рушник висів біля ганку на кілочку в кожній сільській хаті, ним витирали руки і посуд, накривали діжку з тістом, спечені паляниці, діжку після випікання хліба, з ним починали обжинки.

      Рушником ушановували появу немовлят в родині, одруження дітей, зустрічали рідних і гостей, проводжали людину в останню путь, виряджали в далеку дорогу батька, сина, чоловіка й коханого.

      Жінки ткали рушники в жіночі дні - середу, п'ятницю й суботу. Перший витканий рушник призначався для гостей. Він завжди висів на видному місці. Господиня в знак поваги до гостя давала йому рушник на плече чи в руки, брала кухлик із водою і люб'язно пропонувала свої послуги.

      Старі люди говорили: "Не лінуйся, дівонько, рушник вишивати - буде чим гостей шанувати".                                                      

Українська вишита сорочка та народний одяг в цілому – є яскравим та самобутнім явищем культури, яке розвивалось та удосконалювалось протягом багатьох століть. Сорочку берегли як зіницю ока, адже це була не просто річ, а деяким, навіть магічним та містичним предметом, оберегом, який захищав людину від біди та негараздів. Недарма із сорочками пов’язана велика кількість різноманітних прикмет. Прилучення до сорочки починалось з раннього дитинства. Першу сорочку для немовляти шили з тканини, якою хрещені батьки обвівали свічки під час обряду хрещення. Таким способом новонародженого прилучали до «Царства Христова». В подальшому житті сорочка супроводжувала людину протягом всього життєвого шляху. Під час проведенння релігійних обрядів та ритуалів або будь-яких важливих урочистих подій, українці обов'язково вдягали вишиванку.

Наречена, напередодні весілля, дарувала українські вишиті сорочки нареченому та його батькам. Сорочку, яка була призначена матері нареченого, потрібно було перед вишивкою відбілити в солоній воді, щоб не було сліз. Весільні сорочки надягали лише раз в житті, потім їх берегли до самої смерті. Взагалі вважалось, що сорочка, яка прилягає до тіла є провідником магічної сили, яку має кожна людина. Відповідно, вона оберігала людину від нечистої сили. Існувала велика кількість прикмет стосовно вишивання сорочки. Жіночі сорочки слід було прясти з льону або коноплі, оскільки ці рослини містять ефірні масла, які захищали утробу матері та ненародженого малюка. Ще однією важливою прикметою був орнамент та візерунок української вишитої сорочки. Вважалось, що його ні в якому разі не можна повторювати, оскільки людина може перейняти чужу долю та судьбу.

  Український віночок - це не просто краса, а й оберіг від зла та ще й знахар, бо в ньому є така чаклунська сила, що болі знімає, волосся береже.                                       

      Віночок, як головний убір, дівчата плели із 12 живих квітів, кожна з яких була символом і оберегом: безсмертник - символ здоров'я, деревій –

нескореності, барвінок - життя й безсмертя людської душі, цвіт вишні та яблуні - символ материнської відданості, калина - символ краси та дівочої вроди, любисток і волошка - відданості та вірності, ромашка - символ дівочої чистоти; ружа, мальва та півонія - віри, надії та любові; хміль (вусики) - символ гнучкості та розуму. Цвіт маку долучають у вінок ті дівчата, у чиїх родинах хтось загинув у боротьбі з ворогом. Мак - символ печалі і смутку.
     До віночка в'язали кольорові стрічки. Посередині світло-коричнева стрічка - символ землі-годувальниці, ліворуч і праворуч від неї дві жовті - символ сонця, за ними світло- і темно-зелена - символи живої природи, краси і юності. Далі синя й блакитна - символи води і неба. Потім з одного боку жовтогаряча - символ хліба, а з другого - фіолетова - символ розуму, потім малинова - символ щирості та рожева - символ багатства. По краях в'язали білі стрічки - символ чистоти. На лівій внизу вишивали Сонце, а на правій - Місяць. Ці солярні знаки були головними оберегами голови дівчини, а також оберігали косу дівчини від злого ока.
     Носити віночок починали дівчатка з трьох років ( перші віночки їм плела мама). І для кожного віку був свій набір квіточок.

В народі говорять: "Зима прийшла і празничків привела". І дійсно: взимку майже щодня – свято. Зимові свята починаються 4 грудня зі свята Введення в храм Пресвятої Богородиці, «коли вводиться літо у зиму». Цей день віщує, яким буде наступний рік: урожайним чи ні, посушливим чи дощовим. Після 4 грудня йшла низка дуже популярних у народі свят: Катерини, Андрія, Варвари, Сави, Миколи, Ганни і, нарешті, Різдво, Новий рік, Водохрещі. 13 ГРУДНЯ - ДЕНЬ СВЯТОГО АНДРІЯ ПЕРВОЗВАННОГО. З усіх свят річного календарного циклу день Андрія Первозванного є одним із найтаємничніших, найцікавіших, цього дня відбуваються заклинання й угадування майбутнього, ритуали з калетою та інші ворожіння.

Андрієва ніч допомагає незаміжнім дівчатам пізнати свою долю: чи доведеться ще рік дівувати, чи на щасливицю чекає вдале заміжжя. Ворожити слід у ніч перед святом.

    Одним із найпоширеніших способів ворожіння є випікання балабушок (маленькі тістечка круглої форми з білого борошна). Для балабушок треба носити воду... ротом. Хлопці теж не гають часу — до їхніх святкових «обов'язків» уходить якомога більше смішити дівчат, щоб вони воду не донесли до місця призначення. Коли дівчата вже знесилені від сміху, вони домовляються з хлопцями, щоб ті не смішили, а натомість обіцяють їм частування. Нарешті, балабушки спеклися й охололи. Тепер кожна дівчина позначає своє тістечко (можна папірцем, ниткою або ще якимось чином — хай фантазія підкаже); на підлогу стелять чистий рушник, на нього розкладають балабушки. Потім до дому пускають голодного собаку та слідкують, чию балабушку та яким чином пес з'їсть першою. Першою вийде заміж та дівчина, чия балабушка буде з'їдена першою. Якщо пес віднесе тістечко з рушника вбік, значить, хазяйці цієї балабушки судилася доля далеко від рідних країв. Дуже погано, якщо собака не з'їсть балабушку, а лише надкусить.

Різдвяні свята починалися зі Свят-вечора, або ж Багатої куті, або ж «Вілії» (6 січня).

За святковим столом збирається вся родина, щоб протягом року  трималися вкупі. Не можна спізнюватись до святкового столу, бо будеш весь рік блукати. У цей день не снідали й не обідали, годували лише малих дітей. Не ходили в гості цього вечора. Це було суто сімейне свято. Проте якщо зненацька хтось нагодився у гості, його запрошували до столу.                            

Вірили, що нежданий гість принесе в дім добробут і щастя.

Щоб сісти за стіл, вся родина чекала появи на небі першої зірки, яка символізувала народження Христа. Вважалося, що той, хто першим побачить зірку, буде найщасливішим протягом року. Цей звичай пов’язаний з Віфлеємською зіркою, що засяяла над печерою, у якій народився Рятівник світу, Ісус Христос. На честь Віфлеємської зірки верхівку новорічної ялинки стали прикрашати зіркою після того, коли звичай святкувати Новий рік з ялинками прийшов з Німеччини при Петрі I. Як тільки на небосхилі з'являлася перша підвечірня зірка, всією родиною сідали за багатий пісний стіл. Відповідно до стародавнього звичаю, стіл посипався сіном на згадку про вертеп і ясла, а потім уже покривався білосніжною скатертиною. До Святої вечері готували дванадцять страв на честь дванадцяти апостолів чи місяців у році: як правило, кутя, горох, борщ з грибами та рибою, голубці, риба холодна, риба смажена, вареники, млинці, каша, пиріжки, гриби, узвар.

Серед 12 страв на Свят-вечір на стіл ставлять пиріжки із різною начинкою — капустою, горохом, сливками, вишнями, маком тощо. Їх роздають дітям. Дитина мусить запам’ятати, із якою начинкою їй дістався пиріжок. Якщо наступного року заблукає, то має пригадати, із чим був її пиріжок на Святий вечір, і нібито одразу знайде дорогу додому. Саме з куті розпочиналася свята вечеря. Поклавши в рукавицю гроші (щоб водились), несе кутю на покуть господиня, а діти під час цієї церемонії завзято мекають, мукають, іржуть, квокчуть, крякають — щоб уся ця живність плодилася, щоб курчата й каченята водилися.

Про кутю вперше згадується на початку XII століття в літописі “Повість минулих літ”. За старих часів кутю готовили частіше із пшениці, рідше з ячменю. У більш пізній час кутю стали робити з рису. Спочатку кутю готували з медом або ситою (розведеним медом). Пізніше в кутю стали додавати макове молоко (запарений і розтертий мак), родзинки, а також                           

подрібнені горіхи й цукровий сироп. Вважають, що чим смачніше й ситніше кутя, тим кращим буде врожай і вищим статок у родині.

Продукти, з яких готувалася кутя, мають символічне значення. Зерно є символом воскреслого життя. Мед вважається символом здоров’я й благополучного побуту (солодкого життя). А мак символізує статок у родині. Далі годилося скуштувати всіх страв, запиваючи їх узваром, який готували із сушених ягід і фруктів, зварених у воді й підсолоджених медом або цукром.

Дівчата, узявши першу ложку куті в рот, не ковтали одразу, а прислухалися. Якщо звідкись долинав будь-який шум (гавкав собака, нявчав кіт, когось гукали тощо), з того кутка села дівчина могла чекати старостів.

Кутю варять тричi - перед Рiздвом, Новим роком i Водохрещем.

Обері́г — найдревніший амулет щастя і гаразду, чарівний предмет, що призначений захищати свого власника. Також вважається, що він може принести удачу, попередити про небезпеку, поліпшити стан здоров'я. Через це обереги зажили неабиякої популярності ще з давніх-давен.

Люди пов'язували віру в добро, успіх, щастя з певними символами в оберегах. Обереги завжди мали захищати людей і їх світ від негараздів: нечисті, нещастя, злиднів, захворювань, вроків, смерті худоби, псування харчів тощо. Оберіг призначений для того, щоб створити захисне поле між своїм власником і небезпекою, магічно захистити його, зробити невидимим і невразливим до неї. Або ж відстрашити небезпеку, чи наділити те, що він охороняє захисними властивостями, здатними чинити опір злу.

Основні символи:

Оберегами від русалок вважалися полин або любисток, подекуди — м'ята, аїра, часник.
Чоловік і жінка — символ духовної єдності.                                         

Діти — символ продовження роду.
Корова — символ благополуччя.
Свиня — символ багатства.
Кішка — охоронниця дому.
Кінь — символ трудолюбивості.
Лелека, підкова, півень — символ щастя.
Дзвіночок, глечик — здійснення бажань.
Хата — охоронниця цінностей.
Млин — символ руху, життя.
Соняшник, бедрик — символ Сонця.Часник, овес — проганяє нечисту силу.
Кукурудза — грошовий достаток.
Квасоля у гнізді — гроші у сім'ї.
Мак — спокій у сім'ї.
Мішок — символ достатку.
Безсмертник — молодість, довге життя.
Лікарські трави — символ міцного здоров'я. Щітка — чистота дому, чистота духу. Підкова;— символ добробуту і любові.

Дитячі ігри та забави.

             Гра «Найспритніший».

Обирається кущ кропиви (вогонь). По черзі діти перестрибують його по одному, потім парами. Хто жодного разу не обжалиться кропивою, той найспритніший.

               Гра «Панас».

У грі можуть брати участь хлопчики і дівчатка. За бажанням хтось стає Панасом. Йому зав’язують очі хустинкою чи рушником, виводять на середину кола і звертаються до нього з такими словами:                                           

Панас, Панас! На чому стоїш?

На камені!

Що продаєш?

Квас!

Лови курей, але не нас!

Панас починає ловити. Кого піймає, той стає Панасом.

            Гра «Довга лоза».

П’ять-вісім, а то й більше хлопчиків 8-12 років стають у ряд на відстані 3-4 м один від одного, нахилившись уперед. Крайній перескакує через усіх і сам стає у ряду останнім, його сусід робить те ж саме. І так кожен гравець.

         У всіх народів існує повір’я, що той, хто забув звичаї своїх батьків, карається людьми і Богом. Він блукає світом, як блудний син, і ніде не може знайти собі притулку, бо він загублений для свого народу.

- Нині відбувається духовне відродження української нації, відтворення найкращих народних традицій і обрядів.

- Тож народні звичаї та обряди потрібно знати кожній людині. Треба завжди пам’ятати, хто ми на нашій землі, де наше коріння.

Зараз послухаємо  виступ групи «Спортсменів». Захист проектної діяльності. (Демонстрація слайдів).

Учениця. Мета нашого проекту: дослідити як впливає фізична активність і загартовування на спосіб життя .

Рух – це життя. Японські дослідники розрахували, що для нормального активного стану організму і підтримки здоров'я, людина повин­на робити щодоби до 10000 кроків, тобто при середній ширині кроку 70-80 см проходити за день 7-8 км. Рухова активність сприяє формуванні сильної і витривалої людини, а малорухливість призводить до зниження працездатності, захворювань та надмірного збільшення маси тіла. Все це відбувається через порушення обміну речовин. Сучасне життя школяра – заняття у шкільництві, приготування уроків, читання, комп'ютер, телевізор – передбачає малорухливому способі життя. Близько 18 годин на добу (зокрема й сон) підліток знаходиться у повній чи відносної нерухомості (У рік!!! –972ч). Чим не космонавт? Лише 6 годин в нього з боку рухливі ігри, прогулянки, спорт. Недолік рухів б'є по загальний стан організму: частина змінюється тиск (ставати то високим, то низьким), кістки стають крихкими, людина швидко втомлюється, настрій різко падає.

Наша  група провела анкетування .

Усього опитано по 87 учнів із нашої  школи.

Ранкову зарядку роблять 57 учнів – це 65%.

Спортивні секції відвідують   44 учні – це 52%

Зате 85 учнів – це 97% згідні про те, що «Рухова активність – ознака здорового життя».

Загартовування — це підвищення стійкості організму до впливу погодно -кліматичних умов (низької і високої температури , сонячного опромінення , атмосферного тиску тощо) . Загартовування засновано на здатності організму людини пристосовуватися до умов зовнішнього середовища . Загартовування може бути пасивним ( звикання ) і активним , організованим , дозованим ,    проведеним за загальними правилами тренування. У результаті загартовування підвищується опірність організму до різних несприятливих умов і особливо до дії закаляющого фактора.

Щоб діти росли здоровими, міцними, стрункими, їм потрібні кальцій і фосфор – будівельні матеріал кісток. Ці мінеральні речовини засвоюються у належній кількості, якщо організм отримує вітамін D. Відсутність або нестача в організмі цього вітаміну призводить до захворювання на рахіт: кістки розм’якшуються, викривляються. Вітамін D  може утворюватись під дією сонячного проміння. Але ультрафіолетові промені, які сприяють виробленню вітаміну D не проходять через віконне скло, тому дитині потрібно більше бувати на свіжому повітрі. Ультрафіолетові промені знищують хвороботворні бактерії, сприяють утворенню загару. В цілому сонячні промені підвищують опірність організму захворюванню туберкульозом, покращують якісний склад крові, поліпшують обмін речовин.

Загартовування сонячним промінням широко доступний засіб зміцнення організму дитини.

Перші сонячні ванни мають тривати не довше 5-10 хвилин. Щодня можна додавати по 3-5 хвилин і поступово довести їх тривалість до 30-40 хвилин. Після перебування на сонці рекомендується відпочити у затінку, а потім прийняти душ, обмитися чи скупатися і розтерти тіло досуха.

Загартовування повітрям відомо з незапам'ятних часів. Це найпростіший і разом з тим дуже ефективний спосіб збереження і зміцнення здоров'я. Загартовування за допомогою повітряних ванн варто починати при температурі 15-20°С и тривалості не більш 20-30 хвилин. Після порівняно довгого часу, коли організм звикне до прохолодного повітря, переходять до загартовування при температурі 5-10°С . Тут можна зупинитися, тому що при цьому досягається максимальний оздоровлюючий ефект. Однак деякі люди  використовують повітряні процедури при температурі повітря нижче 0°С и тривалості впливу 5-10 хвилин, сполучаючи їх з енергійними рухами. Треба сказати, що використання фізичних вправ при прохолодних і холодних повітряних процедурах зовсім обов'язково, тому що це виключає переохолодження організму. Після закінчення процедури рекомендується розтерти тіло махровим рушником і прийняти теплий душ.

Загартовування організму водою давно і добре усім відомо. Біологічний ефект водяної процедури спостерігається досить швидко, і виразність його більш очевидна. Це зв'язано з тим, що вода в порівнянні з повітрям має більшу теплоємність і теплопровідністю і тому викликає більш сильне охолодження організму, чим повітряні ванни тієї ж температури. Так, наприклад, при температурі повітря 24°С людина в оголеному виді почуває себе цілком комфортно. Тим часом перебування у воді тієї ж температури викликає відчуття прохолоді. Таким чином, водяні процедури є більш сильним засобом загартовування, чим всі інші.Водяні процедури, що гартують, розділяють на обтирання, обливання, душ і купання.

Обтирання являє собою найпростішу форму загартовування. Це найбільш слабка водяна процедура з порівняно низькою ефективністю. Її здійснюють за допомогою махрового чи рушника губки, змочених у воді. При цьому необхідно дотримувати визначеної послідовності: у першу чергу обтирають верхню половину тіла - шию, груди, руки, спину, витирають насухо і розтирають сухим рушником до появи червоності; у другу - нижню половину тіла - живіт, поясницю, нижні кінцівки. Руки при обтиранні повинні рухатися по ходу венозної крові і лімфатичних судин, тобто в напрямку від периферії до центра (до серця). Загальна тривалість процедури не перевищує 5 хвилин.

Обливання - наступна по інтенсивності водяна процедура, що гартує. Крім температурного фактора в цій процедурі додається деякий незначний механічний вплив на шкіру. Методика надзвичайно проста - вода, звичайно кімнатної температури (з таза, залишеного на ніч у ванній кімнаті), виливається зверху на шию і плечі з відстані 5-8 див. Дія прохолодної води спочатку викликає спазм шкірних кровоносних судин, а потім через кілька секунд судини розслаблюються. При цьому кровоток підсилюється, підвищується тонус нервово-м'язової системи, підсилюються обмінні процеси. Починають загартовування при температурі води 30°С с наступним зниженням до 15° С и нижче. Тривалість обливання не повинна перевищувати 2-3 хвилин.

Душ робить найбільше сильний вплив на шкірні покриви людини. Це зв'язано з тим, що крім температурного фактора приєднується досить інтенсивний механічний вплив на шкіру падаючої струменя води. Душ на відміну від попередніх водяних процедур викликає більш виражену загальну і місцеву реакції з боку життєво важливих функцій організму. Початкова температура води не повинна бути вище 30°С, а тривалість впливу не більш 1 хвилини. Температуру води поступово знижують, а час збільшують до 2 хвилин, включаючи розтирання тіла. Постійні душові процедури викликають підвищення тонусу судин і нервово-м'язового апарата, підсилюють працездатність, удосконалюють механізми терморегуляції, а також функції ендокринної і нервової систем. І звичайно, це супроводжується підвищенням загальної резистентності (опірності) організму до простудних і інших захворювань.

Купання - один з розповсюджених і добре відомих із древніх часів методів оздоровлення і загартовування. У цей момент організм людини піддається комплексному впливу різноманітних у якісному відношенні факторів зовнішнього середовища. Загартовані люди купаються і влітку, і узимку.                                       

Сприятливе дії купання у відкритих водоймах у теплий час року зв'язано не тільки з температурним фактором, відбувається вплив на шкіру повітряних ванн, а також сонячної радіації. Крім того, у здійсненні плавання беруть участь різні групи м'язів, відбувається навантаження на усі функціональні системи організму: серцево-судинну, дихальну, ендокринну, м'язову, нервову, імунну (захисну).

Купальний сезон у літню пору відкривають при температурі води і повітря не нижче 18-20°С, а закінчують при температурі води 13-14°С и повітря 15-16°С. Самого сприятливого годинник для купання ранкові чи вечірні. Неприпустимо купатися відразу після прийому їжі, потрібно, щоб пройшло не менш 1,5-2 годин. Оскільки купання зв'язане з великими енерговитратами, час купання не повинне бути дуже тривалим.

Час чи купання перебування у воді необхідно встановлювати в залежності від самопочуття, температури води і повітря, ступеня загартованості. Початкова тривалість не має перевищувати 1-2 хвилин. Поступово вона може бути збільшена до 20 хвилин і більш. Неприпустимо входити у воду при поганому самопочутті, у збудженому чи розпаленілому стані, відразу ж після інтенсивних фізичних вправ.

Зараз послухаємо  виступ групи «Дієтологів». Захист проектної діяльності. (Демонстрація слайдів).

Учениця. Мета нашого проекту: дослідити вплив   харчування на спосіб життя. Мабуть, кожному відомі мудрі слова: «Ми їмо для того, щоб жити, а не живемо для того, щоб їсти». Дійсно, не можна вбачати мету і зміст життя в їжі. З іншого боку, важливо правильно харчуватися. Дехто вважає, що не має значення, де і як з’їсти, аби не бути голодним. Проходить певний час, і така людина починає відчувати нездужання. Принцип правильного харчування: помірність, різноманітність, збалансованість .

Правильний режим харчування передбачає відповідну кількість і якість продуктів, які має спожити людина, достатній вміст у них необхідних поживних речовин, раціональний розподіл їжі протягом дня, відповідну черговість страв і сприятливі умови для їх споживання.

Енергія, яку витрачає наш організм у процесі життєдіяльності, відновлюється лише за рахунок їжі, тому вона має бути поживною, з достатньою кількістю білків, жирів, вуглеводів, вітамінів.

Білки — це складні органічні речовини, найважливіші складові частини тваринних і рослинних організмів. Ф. Енгельс писав: «Життя — це спосіб існування білкових тіл». Білки часто називають протеїнами, від грецького слова «протеос», що означає «найперший» або «найголовніший».

Білок є основою організму людини, головним «будівельним» матеріалом. З білків складаються м’язи, тканини, внутрішні органи, кров’яні й імунні клітини, тіла, а також волосся, нігті, шкіра. Білки — це головна частина ферментів і гормонів, що регулюють життєво важливі обмінні процеси. Скільки треба білка для нормального росту та розвитку організму людини? Підраховано, що на 1 кг маси тіла в добовому раціоні харчування дітей 4–11 років білка має бути 3,5–3,0 г, у віці до 15 років — 2,5 г. Людина отримує необхідний організму білок, уживаючи тваринну й рослинну їжу — м’ясо, молочні продукти, рибу, яйця, горіхи, боби, крупи.

Якщо організм живе в умовах хронічної нестачі білка, з’являється в’ялість і слабкість, шкіра стає блідою, волосся тонким, нігті ламкими. Проблеми імунітету — часті застуди, алергії, дерматити та гнійничкові висипання — також пов’язані з дефіцитом білків, оскільки імунні клітини й антитіла просто нема із чого будувати.

Жири бувають рослинного й тваринного походження.

Тваринні жири (баранячий, свинячий, яловичий тощо) зазвичай є твердими речовинами з невисокою температурою плавлення (виняток — рідкий риб’ячий жир). Рослинні жири — олії (соняшникова, соєва, бавовняна, оливкова тощо) — є рідинами (виняток — тверда кокосова олія). Роль жирів у харчуванні визначається їх високою калорійністю. Жири забезпечують у середньому 33 % добової енергетичної цінності раціону. Із жирами до організму надходять необхідні для життєдіяльності речовини, наприклад вітаміни А, D, Е. Жири забезпечують всмоктування з кишечника низки мінеральних речовин та жиророзчинних вітамінів. Вони поліпшують смак їжі та викликають відчуття ситості. Жири в організмі можуть утворюватися з вуглеводів та білків, але повною мірою ними не замінюються.

Слід пам’ятати, що жири легко окиснюються на повітрі, при зберіганні на світлі та в теплі, а також у процесі теплової обробки (особливо смаження). У несвіжих і перегрітих жирах руйнуються вітаміни, зменшується вміст незамінних жирних кислот і накопичуються шкідливі речовини, що спричиняють подразнення шлунково­кишкового тракту, нирок, порушення обміну речовин. Нестача жирів у їжі веде до порушення діяльності центральної нервової системи, знижує стійкість до різних захворювань. І навпаки, надлишок жирів у раціоні призводить до ожиріння, серцево­судинних захворювань.

Вуглеводи є основною частиною харчового раціону. Протягом життя людина з’їдає близько 10 т вуглеводів. Вони надходять в організм переважно у вигляді крохмалю, розщеплюються в травному каналі до глюкози, всмоктуються в кров і засвоюються клітинами. Багата на вуглеводи рослинна їжа: хліб, крупи, овочі. Продукти тваринного походження (за винятком молока) містять мало вуглеводів.

Вуглеводи — головне джерело енергії організму. Усі види фізичної праці збільшують потребу у вуглеводах. При сильній втомі, під час важких спортивних змагань або екзаменів кілька шматочків цукру або шоколаду поліпшать стан організму.Потреба організму людини у вуглеводах становить 350–500 г на добу.

Надмірне споживання вуглеводів є поширеною причиною порушення обміну речовин, сприяє розвитку ряду захворювань: цукрового діабету, ожиріння. Але й нестача вуглеводів призводить до низки проблем: втрати м’язової маси, зневоднення організму, погіршення настрою, депресії.

Так наприклад 1992 р. у США було розроблено модель «Піраміди Харчування». Відтоді багато країн світу запозичили її.

У основі піраміди повсякденного харчування ― їжа, багата на складні вуглеводи, в основному крохмаль. Це ― хліб, крупи, макаронні вироби. Вище лежить "поверх" з овочами (сюди входить і картопля, багата на крохмаль) і фруктами. Ще вище ― молочні продукти, м'ясо, риба, птиця, яйця, горіхи й бобові. Завершує піраміду невелика "верхівка" з жирами, маслами й солодощами. Їх треба зовсім небагато.

Особливе місце в харчуванні займають вітаміни. Вітаміни – речовини, необхідні для життя людини, її росту та розвитку. Особливо необхідні вітаміни для дитячого організму. Якщо вітамінів не вистачає, людина важко хворіє. Вітаміни потрібні для нормального росту і розвитку дитячого організму. В організм вітаміни потрапляють з їжею. Отже, потрібно знати, в яких продуктах є необхідні вітаміни.

Вітамін А, сприяє росту, допомагає нормальному зору. Багато в моркві, маслі, сирі, яйцях, печінці, помідорах, зеленій цибулі, гарбузі, риб’ячому жирі. вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Міщусь в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.

Вітамін В, дуже потрібний для розумової і фізичної праці, поліпшення травлення. Міститься в житньому хлібі, вівсяній та гречаній крупах, у горосі, квасолі, жовтку яєць, печінці, м’ясі.

     Вітамін С, запобігає простуді, поліпшує кровообіг, сприяє росту, лікую цингу. Багата ним капуста, картопля, помідори, цибуля, щавель, шипшина, хрін, часник, лимони, настій хвої, чорна смородина.

Вітамін D, зміцнюю кістки, запобігає рахітові. Живе в молоці, печінці, риб’ячому жирі, житньому хлібі.

Велике значення в раціональному харчуванні має питний режим. Як відомо, організм дорослої людини приблизно на 55-65% складається з води, в дитячому організмі відсоток води ще вище.Добова потреба дітей шкільного віку у воді - приблизно 50 мл / кг маси тіла, але ця потреба задовольняється не тільки за рахунок вільної рідини, але і за рахунок води, що міститься в рідких і твердих харчових продуктах, а також утворюється в організмі в результаті хімічних реакцій в процесі обміну речовин. Водний обмін в організмі протікає з досить великою інтенсивністю: навіть при помірній температурі і невеликому фізичному навантаженні людина виділяє за добу  2 л води. При підвищенні температури та інтенсивної фізичному навантаженні ця кількість значно збільшується, в основному за рахунок потовиділення, і це необхідно враховувати при нормуванні водно-питного режиму. Так як з потом людина втрачає не тільки воду, а й велику кількість солей, рекомендується пити не прісну воду, а  мінералізовану.Відомо, що солі натрію, особливо кухонна сіль, затримують воду в організмі, тому при захворюваннях серця і нирок рекомендується обмежувати споживання солі. В умовах нормальної температури повітря і помірних фізичних навантажень школяр повинен випивати на добу не більше 1 л води; надлишкове її споживання збільшує навантаження на серце і підсилює процеси розпаду білків.Пропонуємо меню на день для школяра.Сніданок: пудинг рисовий з родзинками, кава з молоком, хліб з маслом.                               

Другий сніданок: фруктовий салат, чай.

Обіт:  борщ зі сметаною, котлети з овочевим рагу, сік яблучний.

Полудень: ватрушка з сиром, чай.

Вечеря: риба з картопляним пюре, морквяні котлети з сметаною, сік.

Добова калорійність для хлопчиків 11-13 років до 2700 кілокалорій, а для дівчинки того ж віку- до 2500 кілокалорій .

Фаст-фуд в перекладі з англійської означає "швидке харчування" (fast - швидкий, швидкий; food - їжа, харчування). Фаст-фудом також іменується звична всім "Сухомятка".  Найчастіше захоплюються швидким харчуванням багато працюючі люди, яким не вистачає часу приготувати собі нормальну їжу. Але зараз Фаст-фудом захоплюються практично всі. Особливо молоді люди. Саме через "перекусів", а не повного, нормального харчування з'являються багато хвороб, у тому числі і ожиріння, цукровий діабет і т.д.

Для того, щоб фаст - фуд не діяв на вас несприятливо, потрібно просто відмовитися від нього. Головна шкода - це холестерин.

 Картопля фрі, котлети для гамбургерів смажаться в величезній кількості масла. А це дуже шкідливо.  Кока-кола теж відноситься до фаст-фуду. В газетах пишуть, що нею добре відмивається стара іржа. Тепер на мить уявіть, що коїться у

 кишечнику!

   Отже, треба вміти вибирати продукти для споживання та, звичайно, віддавати перевагу продуктам натурального походження: фрукти, ягоди, овочі, соки, каші з круп, м’ясо, риба, молочні продукти.

Харчування – неодмінна умова нашого життя. Без їжі людина не може жити. З їжею ми отримуємо поживні речовини, необхідні для роботи мозку, серця, легенів, м’язів та інших органів. Їжа забезпечує наш організм енергією, яка міститься в продуктах харчування. А ще здоров’я залежить від того, як швидко і часто ми їмо, наскільки ретельно пережовуємо їжу. Отже, щоб бути здоровим, потрібно знати правила харчування.

Пам’ятка

- Їсти потрібно 4 рази на день в один і той самий час. Якщо дотримуватися цього правила, то у вас завжди буде хороший апетит, їжа краще засвоюватиметься. Обов’язково снідайте.

- Їжа повинна бути різноманітною і складатися з різних продуктів.

- Корисно їсти молочні продукти, м’ясо, рибу, багато овочів і фруктів. Не захоплюйтеся надмірно солодощами, виробами з борошна, жирною і солоною їжею.

- Їсти потрібно правильно, добре пережовуючи. Нехтування цим правилом спричиняє шлунково-кишкові захворювання.

- Під час вживання їжі не можна відволікатися, займатися іншими справами. Це знижує апетит і погіршує засвоєння продуктів.

- Не можна переїдати. Переїдання є причиною багатьох хвороб.

Зараз послухаємо  виступ групи «Психологів». Захист проектної діяльності. (Демонстрація малюнків).

Учениця. Мета нашого проекту: дослідити як впливають шкідливі звички на здоров’я людини.

Наша група малювала малюнки в яких показали вплив шкідливих звичок на здоров’я людини.

Учитель. Завдання проекту виконано, в результаті чого його учасники прийшли до висновку, що здоровий спосіб життя – це запорука здоров’я людини і нації .                                   

            Притча про крамницю бажань.
Одній жінці приснився дивний сон. На вулиці незнайомого міста – крамниця з вивіскою: «Тут здійснюються ваші мрії». Заходить жінка до крамниці, а за прилавком – сам Господь Бог. Жінка запитала:
- Чи справді я тут можу одержати все, чого забажаю?
- Звичайно!
– Тоді я хочу здоров'я собі і своїм близьким, успішну кар’єру, хороших друзів, достаток…
Бог простягнув жінці малесеньку торбинку.
- Як, я хочу так багато, а торбинка така маленька? Невже все це там помістилось?
- Хіба ти не знаєш? Ми продаємо лише насіння, а що з нього виросте – залежить лише від тебе.

Категорія: Мої статті | Додав: Galina (17.03.2015)
Переглядів: 1598 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Пошук
Друзі сайту
  • Луцька ЗОШ №13
  • Управління освіти
  • Луцька міська рада
  • Волинська обласна рада
  • Міністерство освіти і науки
  • Вікіпедія

  • Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний хостинг uCoz